تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/10/27 - 01:43
کد خبر: 493526

جشنواره عمار/ مقدس نما؛ مستندی درس آموز برای گروه‌های مقاومت

جشنواره عمار/ مقدس نما؛ مستندی درس آموز برای گروه‌های مقاومت

این مستندساز درخصوص نقش جشنواره عمار جهت معرفی چنین مستندهایی، گفت: جشنواره عمار در معرفی چنین مستندهایی که به طور خاص در تبیین مواضع انقلاب تلاش می‌کند تا حد خوبی توانسته عملکرد مثبت داشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «امیرعباس کنعانی هرندی» کارگردان این مستند در گفتگو با خبرنگار جشنواره فیلم مردمی عمار خصوص چرایی و هدف از ساخت این مستند و اهمیت آن گفت: ما در این مستند تلاش کردیم تقابل اسلام سیاسی و اسلام سکولار را به مخاطب نشان بدهیم و اینکه در تقابل اسلام سیاسی و اسلام سکولار، کدام اسلام بهتر و در مبارزه با یک زائده دینی پیروز و موفق است. به عنوان نمونه ای از اسلام سکولار انجمن حجتیه را در مستند مورد بررسی قرار داده‌ایم که در تقابل با اسلام ناب قرار دارد و نماینده اسلام سیاسی و اسلام ناب محمدی (ص) قرار دارد. در قضیه فلسطین بسیاری از مداحان و روحانیون ما خط فکری اسلام سکولار را دنبال می‌کنند و از فلسطین حمایت نمی کنند با وجود اینکه مذهبی هستند. قطعاً ساخت چنین مستندی برای جبهه مقاومت می‌تواند درس آموز باشد که برای پیروزی از خط اسلام سیاسی استفاده کنند.

وی افزود: انجمن حجتیه بزرگترین گروه فرهنگی و مذهبی قبل از انقلاب بود. برای ما هم جذاب بود که به این سوژه بپردازیم. یکی از شاخصه‌های جذابیت مستند مقدس نما در این بود که قبلا به چنین مستندی پرداخته نشده بود بنابراین برای قشر مذهبی جذاب بود که تاریخچه این گروه را به طور دقیق بدانند. ما در سیر تاریخی انجمن حجتیه را مورد بررسی قرار دادیم، اینکه چگونه شیخ محمود حلبی انجمن را تشکیل داد و آن را به دهه ۴۰ رساند. در این مستند تقابل انجن حجتیه با نهضت امام خمینی(ره) و تا انتهای آن که سال ۶۲ که انجمن ظاهرا خود را تعطیل اعلام کرد اما مخفیانه به کار خود ادامه داد به نمایش گذاشته شده است.

«امیرعباس کنعانی هرندی» در خصوص اهمیت پرداختن به چنین مستندهایی در قاب سینما برای نسل امروز عنوان کرد:‌ انجمن حجتیه در تفکر نسل امروز به صورت ملموس نفوذ پیدا می‌کند و جدایی دین از سیاست را تبلیغ می‌کند که اسلام منفعلی را بسازد. بنابراین مهم است در این زمینه کتاب زیادی نوشته شود. اما برخی از اقشار امروز شاید چندان با کتاب ارتباط برقرار نکند و با سینما و رسانه ارتباط بهتری برقرار کنند، به همین دلیل ما به این سوژه در قالب مستند پرداختیم که بتوانیم آگاه بخشی نسبت به این سوژه در جامعه مذهبی انجام داده باشیم.

وی درباره اثرات مثبت بین المللی چنین مستندهایی در استقامت گروه‌های مقاومت، اظهار کرد:‌ شاید مستند اثر مستقیم نداشته باشد اما به طور قطع چون ما سیر تاریخی را نشان می‌دهیم وقتی جبهه‌های مقاومت که مثل ما مسلمان هستند این مستند را ببنند متوجه این امر می شوند که نباید اسلام آنها هم منفعل باشد. امروز شاهدیم در قضیه فلسطین بسیاری از مداحان و روحانیون ما خط فکری اسلام سکولار را دنبال می‌کنند و از فلسطین حمایت نمی کنند با وجود اینکه مذهبی هستند. قطعاً ساخت چنین مستندی برای جبهه مقاومت می‌تواند درس آموز باشد که از خط اسلام سیاسی استفاده کند، اسلامی که در برهه‌ای از زمان طوری عمل کرد که توانست یک انقلابی را در ایران رخ دهد و به پیروزی دست یابد.

این مستندساز درخصوص نقش جشنواره عمار جهت معرفی چنین مستندهایی، گفت: جشنواره عمار در معرفی چنین مستندهایی که به طور خاص در تبیین مواضع انقلاب تلاش می‌کند تا حد خوبی توانسته عملکرد مثبت داشته باشد. برخی مستندها همچون مستندی که ما ساخیتم سخت محتوا است بنابراین نباید با مستندی که بیشتر به قضیه فرم  توجه دارد داوری شود که رقابت عادلانه شود. مستندهای محتوایی باید در یک ژانری با هم رقابت کنند که برابر باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ ما دنبال این هستیم که قسمت دوم این مستند را بسازیم فعلاً در بخش ایده پردازی آن قرار داریم که بخش دوم انجمن حجتیه را چگونه بسازیم بیشتر دنبال خط تفکری هستیم که اگر بخواهیم قسمت دوم آن را بسازیم خط تفکر انجمن حجتیه را در جامعه مذهبی و هیئت‌های امروزی نقد خواهیم کرد که نشان دهیم در چه قشری و هیئت‌هایی اسلام سکولار نفوذ کرده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top